Käytettävyys on ensiarvoisen tärkeää verkkokaupoissa, joissa kilpailu on valtavaa ja asiakkaalla monesti toistakymmentä vaihtoehtoa tilata vastaava tuote. Kun käytettävyys on hyvällä tasolla, siihen ei juurikaan kiinnitä huomiota, mutta huono käytettävyys aiheuttaa aina turhautumista.
Vakavaan käytettävyysongelmaan törmätessä ostotapahtuma saattaa keskeytyä ja asiakas voi siirtyä vaivattomasti toiseen kauppaan. Ostotapahtuman tärkeimpiä ja samalla ongelmallisimpia toimintoja ovat yleensä toimitus- ja maksutapojen valinnat sekä ostoskori. Lopullisessa raportissa oli muun muassa ostoskoria koskevia kohtia. “Joidenkin näiden kohtien olemassaolosta emme tienneet vaikka olemme viilanneet sivustoa kauan ja kriittisiä silmiä pyörii sivuilla paljon”, kertoi Creaction Finlandin Ville Jungman.
Tarvetta lähdettiin selvittämään esimerkkiraportin avulla, jolloin kehittäjä sai itselleen muutaman nopeasti vastaan tulleen ongelmakohdan. “UXGuider antoi hyviä vinkkejä Shuriken-verkkokauppa- / kivijalkakauppa- / toiminnanohjausjärjestelmämme kuluttajapuolen ongelmakohtien parantamiseen”, vahvisti Ville Jungman. Tämän jälkeen tarpeita selvitettiin tapaamisessa kehittäjän kanssa.
Arvio toteutettiin tarkastelemalla verkkokauppaa kuluttajan silmin. Heurestisillä menetelmillä päästiin kiinni käytettävyyden ongelmakohtiin. Ongelmakohdista ja parannusehdotuksista koostettiin selkeä raportti, joka toimitettiin asiakkaalle.
“Saamme neuvojen pohjalta parannettua asiakaskokemusta sekä mobiili- että desktop-puolella.”, kertoi Ville Jungman. Verkkokauppiaan saama ulkopuolisen asiantuntijan näkemys auttaa tiedostamaan epäloogisuuksia, joita kehittäjä itse ei välttämättä tule huomaamaan.
Ensimmäisessä vaiheessa eli kuluttajapuolen käyttöliittymän tarkastelussa kului ajallisesti noin viikko. “Seuraavassa vaiheessa on tarkoitus alkaa UXGuiderin kanssa viilaamaan järjestelmän admin-puolta kuntoon. Palvelun hinta-laatusuhde tähän mennessä 10 / 10. Kiitokset!”, Ville Jungman täydensi.
Vakavaan käytettävyysongelmaan törmätessä ostotapahtuma saattaa keskeytyä ja asiakas voi siirtyä vaivattomasti toiseen kauppaan. Ostotapahtuman tärkeimpiä ja samalla ongelmallisimpia toimintoja ovat yleensä toimitus- ja maksutapojen valinnat sekä ostoskori. Lopullisessa raportissa oli muun muassa ostoskoria koskevia kohtia. “Joidenkin näiden kohtien olemassaolosta emme tienneet vaikka olemme viilanneet sivustoa kauan ja kriittisiä silmiä pyörii sivuilla paljon”, kertoi Creaction Finlandin Ville Jungman.
Tarvetta lähdettiin selvittämään esimerkkiraportin avulla, jolloin kehittäjä sai itselleen muutaman nopeasti vastaan tulleen ongelmakohdan. “UXGuider antoi hyviä vinkkejä Shuriken-verkkokauppa- / kivijalkakauppa- / toiminnanohjausjärjestelmämme kuluttajapuolen ongelmakohtien parantamiseen”, vahvisti Ville Jungman. Tämän jälkeen tarpeita selvitettiin tapaamisessa kehittäjän kanssa.
Arvio toteutettiin tarkastelemalla verkkokauppaa kuluttajan silmin. Heurestisillä menetelmillä päästiin kiinni käytettävyyden ongelmakohtiin. Ongelmakohdista ja parannusehdotuksista koostettiin selkeä raportti, joka toimitettiin asiakkaalle.
“Saamme neuvojen pohjalta parannettua asiakaskokemusta sekä mobiili- että desktop-puolella.”, kertoi Ville Jungman. Verkkokauppiaan saama ulkopuolisen asiantuntijan näkemys auttaa tiedostamaan epäloogisuuksia, joita kehittäjä itse ei välttämättä tule huomaamaan.
Ensimmäisessä vaiheessa eli kuluttajapuolen käyttöliittymän tarkastelussa kului ajallisesti noin viikko. “Seuraavassa vaiheessa on tarkoitus alkaa UXGuiderin kanssa viilaamaan järjestelmän admin-puolta kuntoon. Palvelun hinta-laatusuhde tähän mennessä 10 / 10. Kiitokset!”, Ville Jungman täydensi.